Blog.marketcity

منو

هشدار استیفن هاوکینگ درباره جستجو برای پیدا کردن بیگانگان

استفان هاوکینگ هشدار داده است که بهتر است پیش از آن که دیر شود، جستجو برای پیدا کردن بیگانگان را متوقف کنیم! وی گفته است که بیش از همیشه مطمئن است که ما در جهان تنها نیستیم.

بلاگ خبری مارکت سیتی به گزارش کلیک، وقتی صحبت از احتمال وجود تمدن های هوشمند بیگانه به میان می آید، معمولا فقط درباره جستجو برای پیدا کردن آن ها صحبت می شود. اما چگونه می توانیم آن ها را پیدا کنیم؟ بیگانکان کجا هستند؟ آیا اصلا وجود دارند؟ و مهم تر این که اگر پیدایشان کنیم، یا آن ها ما را پیدا کنند، چه کار باید انجام دهیم؟

بر اساس گفته فیزیکدان مطرح قرن، استفان هاوکینگ، احتمالا بهتر است که دست از تلاش برای برقراری ارتباط با بیگانگان برداریم چرا که دستیابی به تمدن های پیشرفته می تواند بشریت و زمین را در موقعیتی خطرناک قرار دهد. اما خبر بد این است که ما سال هاست که موقعیت زمین را در تمام فضا اعلام و مخابره می کنیم!

هشدار هاوکینگ در یک ویدیوی آنلاین جدید به نام “مکان های مورد علاقه استفان هاوکینگ” آمده است. این فیلم استفان هاوکینگ را در فضاپیمای CGI به نام SS Hawking نشان می دهد که از مناطق مورد علاقه اش در تمام جهان بازدید می کند.

هاوکینگ در این ویدیو در هنگام بازدید از Gliese 832c که یک سیاره در فاصله ۱۶ سال نوری است و ممکن است موجودات فضایی در آن زندگی کنند، می گوید: هرچه سنم بالاتر می رود، بیشتر متقاعد می شوم که ما در جهان تنها نیستیم. پس از یک عمر شگفتی، در حال حاضر به گروهی بین المللی کمک می کنم که کارشان پیدا کردن بیگانگان است.

وی در ادامه می گوید: پروژه “گوش دادن به فضای بیرون” (The Breakthrough Listen) قرار است یک میلیون از نزدیک ترین ستاره های اطراف ما را برای پیدا کردن نشانه هایی از حیات اسکن کند. هرچند من به خوبی می دانم که دقیقا باید از کجا این اسکن را شروع کنیم. روزی می رسد که ما یک سیگنال از سیاره ای مانند Gliese 832c دریافت می کنیم اما باید نگران این پاسخ باشیم.

پروژه گوش دادن به فضای بیرون، یک تلاش بلندپروازانه برای پیدا کردن حیات هوشمند در جهان است که با استفاده از پویش ستاره های نزدیک برای مشاهده سیگنال های رادیویی ترتیب داده شده است. این پروژه توسط “یوری میلنر”، میلیاردر روسی تامین هزینه می شود که ۱۰۰ میلیون دلار برای پیشبرد این پروژه به گروه تزریق کرده است.

به تازگی، این پروژه اعلام کرده است که قرار است توجه خود را معطوف به انگاشت “ابر سازه بیگانه” کند که عده ای معتقدند دلیل چشمک زدن عجیب و غریب ستاره KIC 8462852 است.

یک فرضیه منطقی تر این است که چشمک زدن بی نظم این ستاره به دلیل “زباله بین ستاره ای” یا یک “گروه از ستاره های دنباله دار” باشد. با این حال، هنوز هیچکس واقعا نمی داند که چه اتفاقی در حال وقوع است.

علی رغم تلاش غیرعادی استفان هاوکینگ برای یافتن حیات بیگانه در جهان، یکی از کسانی است که بیشترین مخالفت را علیه تلاش برای برقراری ارتباط با بیگانگان دارد. وی معتقد است که این تلاش می تواند بشریت را به خطر بیندازد چرا که یک تمدن بیگانه که دور از زمین قرار دارد، می تواند ما را به عنوان یک سیاره پایین دست، ضعیف و ایده آل برای تصاحب تبدیل کند.

هاوکینگ در این ویدیو گفته است: اگر چنین اتفاقی بیفتد، آن ها ممکن است بسیار قدرتمندتر از ما باشند به طوری که ما را موجوداتی نه چندان مهم ببینند، همانطور که ما باکتری ها را می بینیم!

هاوکینگ اغلب برای توضیح این که چه اتفاقی ممکن است در مقابله ما با تمدن پیشرفته جهانی بیفتد، از مثال کریستوف کلمب و کشف آمریکا استفاده می کند.

هشدار هاوکینگ ریشه در تصوری دارد که می گوید یک تمدن بیگانه، به خصوص تمدنی که می تواند سیگنال های ما را دریافت کرده و متوجه شود که ما در کجای جهان زندگی می کنیم، پتانسیل این را دارد که میلیاردها سال از ما پیشرفته تر باشد که این مساله ما را به هدفی آسان برای آن ها تبدیل می کند.

یک هفته پیش در یک سخنرانی در دانشگاه کمبریج، استفان هاوکینگ اعلام کرد که هوش مصنوعی می تواند بهترین یا بدترین چیزی باشد که برای بشریت اتفاق می افتد. این همان نظریه ای است که بسیاری از متخصصان مانند ایلان ماسک هم با آن موافقند.

این ترس از آن جا ناشی می شود که هوش مصنوعی قدرت این را دارد که به خودش آموزش دهد. این مورد می تواند به هوش مصنوعی قدرت جلوزدن از انسان را بدهد. چرا که ما به تکامل بیولوژیکی وابسته ایم که یک فرایند کند و آهسته برای بهتر شدن و تکامل یافتن است.

هاوکینگ در این مورد گفته است: هوش مصنوعی می تواند خود به خود خاموش شده و یا خود را از نو طراحی کند و نرخ این این تغییر می تواند خیلی سریع باشد. انسان ها که به دلیل تکامل بیولوژیکی محدود هستند، نمی توانند با این تغییر مقابله کنند و قطعا شکست خواهند خورد.

درحالی که این تهدیدها و هشدارها ممکن است کمی زیاد به نظر برسد، برای ما مهم است که قبل از رویارویی با این قضیه درباره آن فکر کنیم. همانطور که گفته می شود “پیشگیری بهتر از درمان است” به خصوص وقتی که پای بیگانگان قدرتمند یا ربات های دارای هوش مصنوعی وسط باشد.

منبع : کلیک

امتیازدهی به {پست}

دسته :  اخبار, دانش و فناوری, گزارش و تحلیل, هوا فضا

دیدگاه ها

در حال بارگذاری