Blog.marketcity

منو

طراحی ربات خفاش مانند در کالتک با بال‌های کشسان

قلمروی حیوانات برای صنعت رباتیک پر از الهام و ایده است و شاهد ما از این ادعا را می توان در ربات های SALTO، Robirds، MuddyBot، Wildcat، Octobot یا EPFL robo-croc مشاهده کرد.

اکنون مهندسان کالتک و دانشگاه ایلینویز، اقدام به ایجاد Bat Bot نموده اند، یک خفاش رباتیکی با بال های نرم و قابل تکان خوردن که نه تنها می تواند جایگزین ایمن تری برای بالا نگه داشتن پهپادها باشد، بلکه اطلاعات بیشتری در مورد مکانیزم های حرکتی پرواز طبیعی خفاش ها را به دانشمندان می آموزد. با ما در بهترین ها در زمین همراه باشید.

حرکت در تاریکی کار سختی است، اما خفاش ها با استفاده از یک سیستم ماهیچه ای اسکلتی پیچیده اقدام به حرکت و پرواز می کنند. یک خفاش با چرخاندن مفاصل خود در شانه ها، آرنج، مچ ها و پاها، می تواند شکل بال های انعطاف پذیر خود برای حرکت در بیشتر از ۴۰ جهت چرخشی مختلف، تغییر دهد و به این ترتیب چرخش و حرکت روان تری دارد.

Bat Bot با وزن فقط ۹۳ گرم و طول بال ۰٫۳ متر، مکانیزم های پرواز همتای طبیعی خود را تقلید کرده و با یک کامپیوتر آنبرد کوچک و مجموعه ای سنسورها هدایت شده و به طور خودکار پرواز می کند.

علیرضا رمضانی، یکی از پژوهشگران این پروژه گفته است: “پروژه ی ما یکی از پیشرفته ترین طراحی های انجام شده تا به امروز از ربات هوایی با بال قابل تکان دادن است که با استفاده از مورفولوژی خفاش توانسته پرواز خودکار را اجرا کند.”

اما بازسازی بال ها، چالشی برای این گروه به شمار می رفته است. بال های باریک و انعطاف پذیر یک خفاش، در طول پرواز به طور ثابت تغییر شکل دارند و این عمل نه فقط برای کمک به هدایت حیوان است، بلکه کارایی تکان خوردن بال ها را نیز افزایش می دهد. در حرکت رو به پایین، غشای بال یک بسته از هوا را گرفته و در پایین قوس، غشا به موقعیت اولیه بازمی گردد که هوای به دام انداخته شده در این حالت به عنوان یک باد ناگهانی آزاد شده که موجب تقویت نیروی خفاش می شود.

پژوهشگران موفق به یافتن موادی نشده که برای بازسازی بال های خفاش به اندازه ی کافی کشسان باشند، به این ترتیب غشای مبتنی بر سیلیکون خاص خود را ساخته که تنها ۵۶ میکرون ضخامت دارد. با کمک آن بسته ی هوا، تکان دادن یک بال ساخته شده از این غشا نیاز به انرژی کمتری نسبت به روش های فعلی نگه دارنده ی پهپادها در هوا دارد.

شرح این پروژه ی تحقیقاتی در ژورنال Science Robotics منتشر شده است.

 

منابع : newatlastopinearth
امتیازدهی به {پست}

دسته :  اخبار, جدیدترین اخبار, دانش و فناوری, هوش مصنوعی و رباتیک

دیدگاه ها

در حال بارگذاری