Blog.marketcity

منو

اتفاقی نادر در جهان هستی: تغییر رنگ شش ضلعی معروف سیاره زحل

شش ضلعی معروف سیاره زحل از آبی به طلایی و طی مدت ۴ سال، تغییر رنگ داده است. دانشمندان معتقدند تغییر فصل در زحل باعث این پدیده شده است. اما تحقیقات آن ها همچنان اداه دارد.

به گزارش بلاگ خبری مارکت سیتی به نقل از کلیک، رنگ شش ضلعی معروف زحل از آبی به طلایی تغییر پیدا کرده است که هیچ کس دلیل آن را نمی داند. تا به حال چنین پدیده ای در جهان نداشته ایم. حال ساختار رمزآلود قطب شمال زحل از این هم عجیب تر شده است.

در چهار سال گذشته شش ضلعی معروف زحل از آبی تبدیل به طلایی شده است. بهترین جوابی که می توان به این قضیه داد این است که قطب شمال زحل برای انقلاب تابستانی سال بعد آماده می شود.

شش ضلعی زحل حدودا ۳۰ سال پیش کشف شد. این شش ضلعی حدود ۳۲۰۰۰ کیلومتر قطر و ۱۰۰ کیلومتر تا جو متراکم این سیاره امتداد دارد.

طبق تصاویر دریافت شده ار فضاپیمای وُیاگر و کاسینی ناسا، هر گوشه این شش ضلعی در مرکز خود و در محور خود می چرخد که درست در نزدیکی چرخش زحل در محور خود، می باشد. در لبه این شش ضلعی و در سمت شرق آن تندباد های هوایی، انفجار هایی با سرعت ۳۲۱ کیلومتر بر ساعت ایجاد می کند.

طبق اندازه و حرکات این تصاویر، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که ابر های وسیع این سیاره، مداوما در مرکز قطب شمال، در حال چرخش است. این ابر ها در نتیجه طوفان های همیشگی و عظیم می باشد. دانشمندان تخمین می زنند که این طوفان ها، دهه ها و یا حتی قرن ها است که با این شدت ادامه دارد.

در حالی که ما تقریبا می دانیم شش ضلعی زحل چیست، اما این مساله هم چنان مطرح است که چگونه هنوز سر جای خود باقی مانده است. اگر شما یک گرداب هوایی عظیم را تصور کنید، در چرخش نگه داشتن آن کار سختی نیست، اما قاعدتا به نیروی بسیار زیادی احتیاج است تا بتوان آن را سر جای خود نگه داشت. بنابراین یافتن پاسخ مناسب به آن کار آسانی نیست. دانشمندان پاسخ های متعددی به این سوال داده اند. برای مثال، چرخش آب در سطل می تواند گردابی ایجاد کند که حفره و اشکالی هندسی به وجود می آورد. اما هیچ سطل عظیم الجثه ای در زحل وجود ندارد که این شش ضلعی را ثابت، نگه دارد.

بنابراین می بایست به دنبال پاسخی دیگر باشیم. چرا فضاپیمای کازینی دو رنگ کاملا متفاوت از این شش ضلعی طی سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ مخابره کرده است؟

تغییر رنگ شش ضلعی معروف سیاره زحل

بهترین فرضیه ای که می توان پذیرفت، این است که هر سال زحل ۲۹ سال زمینی و هر فصل آن ۷ سال زمینی طول می کشد. شاید دلیل این تغییر رنگ به دلیل تغییر فصل در زحل است که تابش نور خورشید در طی سه سال گذشته افزایش پیدا کرده و باعث طلایی شدن این مه شده است.

طبق توضیحات ناسا: “تغییر رنگ ها احتمالا به دلیل تغییر فصل در زحل می باشد. به ویژه، احتمالا تغییر رنگ از آبی به طلایی به دلیل افزایش تولید مه های فوتوشیمیایی در جو زحل است و به همین ترتیب قطب شمال زحل هم در ماه می ۲۰۱۷ به انقلاب تابستانی نزدیک می شود”.

اما کارکرد آن چگونه است؟ به نظر می رسد این شش ضلعی مانند یک مانع عمل می کند که از ورود مه ها و یا ذرات معلق که در خارج از زحل درست شده است، به داخل آن جلوگیری می کند.

دانشمندان این شش ضلعی را از طریق روش رنگ کاذب، تحلیل کردند و عنوان کردند که  ذرات معلقی که در جو زحل _چه در داخل و چه در خارج از این شش ضلعی بود_ با هم تفاوت دارند.

یکی از افراد این تیم تحقیقی در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد “درون این شش ضلعی ذرات غبار آلود کوچک تری نسبت به بیرون آن وجود دارد”.

در طی زمستان قطبی که بین سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۹ ادامه داشت، جو قطب شمال زحل از ذرات معلقی که به دلیل واکنش های فوتوشیمیایی به وجود آمده بود، پاک شد. این واکنش ها به دلیل تابش نور خورشید و تداخل آن با جو زحل بود که شش ضلعی، آبی شفاف به نظر می رسید.

تغییر رنگ شش ضلعی معروف سیاره زحل

اما زمانی که در آگوست ۲۰۰۹ زحل به حالت اعتدال خود باز گشت –یعنی زمانی که خورشید مستقیما در مدار استوایی زحل قرار گرفت_ این سیاره، بیشتر در معرض نور خورشید قرار گرفت. به این معنی که در طی سه سال گذشته ذرات معلق مجددا درون شش ضلعی و نزدیک قطب شمال زحل به وجود آمده است، که باعث شده تا جو قطبی آن مه آلود و طلایی شود. دقیقا همان طور که عکس های ماه قبل نشان می داد.

بدون در اختیار داشتن مدارک بیشتر، این تنها می تواند یک حدس علمی باشد. دانشمندان در ناسا بررسی هایی را برای درک این موضوع آغاز کرده اند.

بنابر گفته ناسا “تاثیرات دیگری مانند تغییر در الگوی گردش جوی هم می تواند در این موضوع نقشی داشته باشد. به عقیده دانشمندان الگو های تغییر فصلی ناشی از گرمایش خورشیدی، بر باد های محدوده قطبی تاثیر می گذارد”.

فضاپیمای کاسینی هم ماه آینده تصاویر جدیدی از چرخش خود به دور زحل و قمر های آن تیتان، میماس، دافنیز، و متن، خواهد گرفت. پس خود را آماده کنید تا عکس های عجیب تری از تغییر فصل در زحل مشاهده کنید.

منبع : کلیک

امتیازدهی به {پست}

دسته :  دانش و فناوری, هوا فضا

دیدگاه ها

در حال بارگذاری